MATEMATYCZNE RPG

Matematyczne RPG to temat kolejnego wykładu w ramach Tarnowskich Piątków Matematycznych, który odbył się 6 marca 2015R. Dr Paweł Ozorka przybliżył uczniom z liceum z Dębicy zastosowania matematyki w tworzeniu gier komputerowych.

Na początku uczniowie usłyszeli historię pierwszych komputerów, a także historię jednej z najstarszych gier wideo. Chodzi o grę autorstwa Williama Higinbothama Tennis for Two. Jest to symulacja tenisa stołowego, w której rolę wyświetlacza odgrywał oscyloskop. Gra przeznaczona była dla dwóch graczy. Obsługiwali ją oni przy pomocy skrzynek z gałkami i przyciskami, których naciśnięcie wpływało na tor lotu piłki. Sam stół był widoczny z boku, zaś piłka za sprawą działań graczy przesuwała się w lewo i prawo. Tennis for Two nie podliczał punktów zdobywanych przez graczy, ale uwzględniał czynniki takie, jak prędkość wiatru i grawitacja. W dalszej części wykładu uczniowie dowiedzieli się w jaki sposób są tworzone gry oraz sami ćwiczyli pisanie algorytmów. W grze komputerowej w danym momencie opis świata jest listą trójkątów i ich kolorów. Nowsze gry używają bardziej skomplikowanego opisu świata np. krzywych NURBS jednak w ostatecznej fazie są one redukowane do trójkątów.